Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

måndag 26 juli 2010

Inga Holm och älgen Gruffe




Vilken fart sommaren har!
Dagarna rusar i en strid ström och jag hinner nästan inte med. Underbart väder har det varit. Mycket sol och ganska få regnskurar. Torrt är det i jorden och jag har burit vattenkannor nästan varenda dag.
Den 7 augusti är det boksläpp på Isvintern. Min tredje bok om bronsåldersflickan Fry. När jag bestämde datum kändes det oändligt långt borta men nu är vi snart där. Det skall bli jätteskönt med bokpremiär och jag vet att det är många som väntar på den.
Snart är det också september och Bok- och biblioteksmässan i Göteborg. I år delar jag monter med författaren och illustratören Inga Holm från Skara. Hon har skrivit de trevliga barnböckerna om älgen Gruffe som är en hejare både på att åka motorcykel och skidor. Böckerna är rikt illustrerade med många spännande små detaljer som barn alltid har en stor förmåga att upptäcka. De passar bra både som egen läsning för de barn som nyss lärt sig läsa och som högläsning för mindre barn. Finurligt har Inga lämnat plats i texten så det går att passa in egna namn på karaktärerna i boken. Gruffe åker motorcykel och Gruffe åker skidor heter böckerna.
Det skall bli trevligt att dela monter med Inga och Gruffe.

3 kommentarer:

  1. Låter som trevliga barnböcker.

    SvaraRadera
  2. Låter som om hennes böcker skulle passa bra på Räntamåla gårds Älgfarm: http://kim-m-kimselius.blogspot.com/2010/07/unika-silverfargade-algar-pa-rantemala.html Vi ses på bokmässan! Min först: Lycka till på boksläppet! Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Vad mycket spännande du har att se fram emot.
    Gläds med dig och önskar dig naturligtvis Lycka Till.

    Jag förstår att du haft jobbigt med vatten, det har varit lika torrt här förutom nu i fredag-lördag då det kom regn. Annars sol och över 30 grader varenda dag, inget solande utan skuggan som gällde. Men oj vad skönt. Vilken sommar. Synd att den bara försvinner iväg månad efter månad. Undrar fortfarande vart juni tog vägen. Nu är det dags att försöka få tag på juli, var den nu är.
    Återkommer efter boksläppet av Isvintern.

    Nu ska jag ta och se om jag kan få igång blogspot efter alla år.

    Ha det fint
    Kram

    SvaraRadera