Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

måndag 13 september 2010

Bastaskär - en kulturoas





Under dagen har jag testat min föreläsning: Bronsålder och fantasi - en historisk saga. Jag har tittat igenom bilderna som skall projiceras och repeterat sångerna som ligger som en illustration runt föreläsningen.I föreläsningen finns inte bara historiska fakta utan också en musikalisk känsla av forntiden. Hur var den tidens musik? För, så klart, fanns det musik på den tiden! Rytmer, klanger, trä- och benflöjter, trummor i brons och skinn och sång. Blandat med sång och fakta berättar jag också om mina böcker: Solbarnet, Månguden och Isvintern.
I morgon kväll skall föreläsningen förhoppningsvis gå som en dans. Då är jag på fantastiska Café Bastaskär i Grötvik. En underbart vacker plats vid den Halländska kusten.


I Båthuset på Bastaskär görs också konstutställningar. För några veckor sedan var jag där på vernissage när konstnärerna Modesty Jackie Sofronenkoff och Ilona Fintland visade sina fina alster. Fotografen Stefan Nilsson bidrog också med vacker fotokonst.
Bastaskär med café och utställningslokal är konstnären Walter Bengtssons gamla ateljé som nu används på detta kreativa sätt. Ännu en kulturoas i vår värld!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar