Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

söndag 28 november 2010

Samtidigt i Halmstad



För några dagar sedan fick jag hem ett par ex. av en antologi som går under namnet: Samtidigt i Halmstad.
En samling noveller som har en sak gemensamt. De utspelar sig under nutid i Halmstad.
Jag hade nästan glömt denna antologi. Det var förra våren som jag fick förfrågan om jag kunde tänka mig att bidra med min novell: Vill du veta min historia? Men så dimper det ner några ex. i min brevlåda och då väcks minnen till liv.
Just det, den där historian. En blandning av verklighet och fantasi med Halmstad som gemensam nämnare.Novellen handlar om en kvinna som genom mystiska händelser bryter upp i sitt invanda liv. En av anledningarna är en dikt:

Jag har alltid varit en vandrare
En sökare
En resande i livet
Ständigt på väg
Ständigt seglande mot horisonten
Så länge jag kan minnas har jag rest mot okänt mål
Jag slår mig aldrig till ro
Jag säger aldrig att jag funnit målet
När vågen når stranden har jag redan lämnat den
Jag deltar aldrig i firandet
Då när segersången sjungs
trampar mina fotsulor redan nya stigar.


Nu saluförs den som "Årets julklapp". Ja, varför inte?
Den finns till försäljning på Stadsbiblioteket i Halmstad.

1 kommentar: