Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

söndag 16 januari 2011

Is och vatten - vatten och is



Is och vatten - vatten och is är en roman av Maj-Gull Axelsson. Den är en av mina favoriter men jag kan lugnt säga att is och vatten utanför böckernas värld inte är en favorit.
Nu smälter snön och ovanför de isiga gatorna ligger vattenpölarna som större insjöar. Där blir jag tvungen att halka omkring som en isprinsessa. Inte en graciös och balanserad sådan. Nej, snarare som en nybörjande Bambi på hal is.
Jag hoppas att dessa is och vatten-dagar snart är över.
Jag halkade mig ned till stranden och fick för första gången sedan innan nyår se havet. Utanför en tjock iskant var det återigen öppet hav. Det är nästan alltid ett ljud som omger havet men under några veckor har det varit ett tyst och stelnat hav.
Idag var det ett hav med ljud och jag såg hur vågorna slog vattenkaskader mot isen.

Monika
*****

4 kommentarer:

  1. Det finns inget vackrare ljud än havets ljud, så jag förstår att Du saknat det.

    Önskar Dig en fortsatt fin söndagkväll och en härligt kreativ ny vecka.

    Kram! :)

    SvaraRadera
  2. Vackert. Men visst är det tråkigt med töandet?

    SvaraRadera
  3. Njaa, jag är ganska glad för att det töar även om det just nu är lite väl häftigt.

    SvaraRadera
  4. Jag läser den boken just nu. Den är verkligen bra. Här börjar isen försvinna och gatorna kommer fram igen. Det är skönt att kunna gå utomhus utan att halka. Snart är det vår igen :)

    SvaraRadera