Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

fredag 4 februari 2011

Kvinnans Upprättelse på Bokmässan!



När jag stod i min monter på Bokmässan i Göteborg i september förra året så kom en kvinna och frågade mig om jag ville byta en bok med henne.
Stressad som jag var, med många besökare så slängde jag en hastig blick på boken hon räckte fram och såg att den handlade om solen och en ny tid samt tankar om kvinnans upprättelse. Jag sa ja till detta byte och hon fick min första bok i serien om Fry: Solbarnet.
Sedan hade jag väldigt många olika böcker att läsa under hösten så det var först nu i början på året som jag fick tid att börja läsa: Kvinnans Upprättelse av Birgit N D Edwall.
I romanen berättar hon en fantastisk saga om Moder Naturs lag som är kärlekens väsen. Hon är den högra hjärnhalvan, drömtiden, totaliteten och förlösningen från kulturell hypnos. Men i heliga texter och myter är hon ofta censurerad och förvrängd. Som arketyp och förebild för helhet och holism har hon nedvärderats under många tusen år.
I den här boken inbjuds du till en resa i en tidlös värld. Du möter naturväsen som i sorg över att vara missbrukade, men även med lekfull glädje, speglar oss människor hur vi kan skapa en långt mer nyanserad värld än den vi tillåter oss att vara i.
Jag blir väldigt fascinerad av innehållet. Den är visserligen svår i språket och meningarna är uppbyggda så att det långt ifrån är lättläst, men boken andas något som tilltalar mig. Där finns en del av det som mina egna historiska böcker berättar. Solen och Moder jord. Att vi alla är förbundna med naturen och kosmos. Vi är länkade samman i någon slags drömtid.
Jag vill verkligen tacka Birgit Edwall för att jag fick möjlighet att läsa hennes bok. Den ger mig nya tankar om hur vi behandlar både vår jord, djur och människor.
Öppna denna saga och du får en stor upplevelse!

Monika

5 kommentarer:

  1. Låter som en härlig bok. Det är det som är så underbart när man byter böcker, ibland får man en bok man kanske inte hade planerat att läsa, men som man älskar och inte kan lägga ifrån sig. Kram Kim

    SvaraRadera
  2. Ja, och det här var ett riktigt guldkorn!

    SvaraRadera
  3. Solen är ju källan till allt levande så jag bär små ljusglimtar med mig ibland!

    SvaraRadera
  4. Vad kul att det blev en sådan positiv läsupplevelse. Det låter som en spännande bok.

    SvaraRadera