Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

fredag 11 februari 2011

Mer soppa åt folket!



Soppa är fantastiskt gott och väldigt underskattad mat.
Soppa går att laga på spik, påstås det. Njaa kanske inte riktigt så, men du kan inventera i kylskåpet och använda av det du har hemma.
Lök, purjolök, vitkål, morötter, köttfärs, potatis, rotselleri, tomater o.s.v. Eller varför inte lite broccoli och brysselkål!
Och till detta en knäckemacka med någon god ost.
Jag fick ett härligt recept av en blogvän på boktipset.se, häromdagen, och det använde jag till dagens soppa. Några av ingredienserna hade jag inte hemma men då ersatte jag med annat som fanns i kylen.
Mer soppa åt folket!

7 kommentarer:

  1. Var i Irland en gång. Lunchen blev dagens soppa och en öl, varje dag. Soppa är underskattad, älskar en god en!

    SvaraRadera
  2. Soppa är gott när det är kallt!

    SvaraRadera
  3. Soppa är både bra och billig mat. OCH lätt att göra!

    SvaraRadera
  4. Jag gillar också soppa!! Beställer det gärna på restaurang. Här har de en soppa som säljs i tetraförpackningar som är JÄTTEGOD, blir ofta lunch till mig när jag är ensam hemma. Själv lagar jag gärna olika sorters fisk- och skaldjurssoppor eller potatis/lök-soppa, så gott!

    SvaraRadera
  5. Jag håller med, soppa är jättegott och billigt och nästan alltid hemma finns ingredienser att sno ihop en liten soppa i synnerhet sådan här dag när snön viner utanför är det extra gott och värmade.
    Jag brukar också för det mesta låna böcker på bibliotek men när det är bokrea blir jag lite frestad att köpa.

    SvaraRadera
  6. Mmm, jag älskar också soppa. Tack för tipset!
    And kommentaren tidigare om agent, så hoppas jag att det inte blir samma sak som i UK! Det verkar så omständigt, tycker jag, att inte kunna gå direkt till förlagen. Engelsmännen angriper ofta saker via vägar som för en svensk kan förefalla anings opraktiska -jag undrar faktiskt om inte detta kan vara ett sådant exempel:)

    SvaraRadera
  7. Soppa verkar vara mångas favorit! Den går ju också bra att spara och värma upp så får man en snabb och lätt lunch. Frysa in i små portioner fungerar ju också!
    Bokstödet, jag blir också frestad av bokrean fastän jag nästan aldrig köper böcker!

    SvaraRadera