Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

tisdag 8 februari 2011

Vikingaträl av Kim M Kimselius



När jag var på Sago- och Fantasyhelgen på Historiska Museet i Stockholm i december så träffade jag många författare. En av författarna var Kim M Kimselius som jag också träffat på Bokmässan i Göteborg. Vi har bytt böcker med varandra och den här gången fick jag med mig ytterligare en spännande bok: Vikingaträl.
Kim är en väldigt produktiv författare och Vikingaträl är en av böckerna i bokserien om Theo och Ramona som reser i tiden och gör olika besök vid historiska händelser. Första boken utspelar sig i Pompeji och en annan bok som jag läst utspelar sig i Kina och heter Den Kinesiska draken.
I Vikingaträl är vi förflyttade till Harald Blåtands 900-tal. Där får vi vara med om när han blir den förste kristne kungen. Det blir några dramatiska händelser för Theo och Ramona. De blir sålda som trälar och får utstå många hemska stunder.
Kims böcker är väldigt spännande och dessutom får läsaren historisk kunskap med sig. Jag tror att många barn och ungdomar som läser de här böckerna kan få ett intresse för att ta reda på mer om de historiska händelserna . Alltså blir det både nytta och nöje med dessa böcker.
I år kommer Kim ut med ytterligare böcker i den här serien. Den här gången är det mer nutida historia och de utspelar sig under 2:a världskrigets Tyskland och Frankrike.
Läs mer om böckern på Kimselius websida.

Monika

*****

2 kommentarer: