Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

fredag 25 mars 2011

Papalagi - den vite mannen




Jag fick låna en mycket annorlunda bok av en bekant till mig.
Den vite mannen – Papalagi är Söderhavshövdingen Tuiaviis nedtecknade tal som han höll till sina stamfränder när han återvände till ön Upolu i Samoa-gruppen. Talen blev nedtecknade av tysken Erik Scheurman och utgavs i början av 1920-talet. Den har för några år sedan utgivits på nytt och översatts till en lång rad språk. Den tyskspråkiga utgåvan har spritts i över en halv miljon exemplar.
Tuiavii gjorde en resa till Europa i början av förra seklet. Han besökte många länder och tog med stor nyfikenhet del av den västerländska människans liv.
Allt det som för oss är självklart betraktas av Tuiavii med undrande, oskuldsfulla och intelligenta ögon. I hans språk finns inte det i vårt samhälle vanligt förekommande ordet mitt. Allt är allas. Mitt existerar inte ens i fantasin. När han hälsar säger han Talofa som ordagrant betyder: Jag älskar dig.
Det tycks som att Tuiavii är naiv men jag förundras över hans skarpsynta analys av vårt sätt att leva. Visst, en del har förändrats på de hundra år som har gått men i grunden fungerar samhället på samma sätt. Det är bara klädmode och en del tekniska saker som är annorlunda.
Läs den här annorlunda boken och begrunda den. Vi kan inte bygga ett samhälle som fungerar som Tuiaviis men vi kan ta till oss hans tankar och ord och vi kan bära dem i vårt hjärta för att ändå en liten aning lära oss att leva efter hans osjälviska levnadssätt.

Monika

*****

7 kommentarer:

  1. Omvälvande och berörande tankar. Eftersträvansvärda också. 'Talofa' är något att tänka på och ta efter:-) Tack för att du delar med dig:-)

    SvaraRadera
  2. Den där har jag inte hört talas om, men är helt i min smak! Det blir en tripp till biblioketet nästa vecka hör jag :) Nu finns det många böcker att se fram emot!

    SvaraRadera
  3. Låter som en bra bok.
    Tack för alla tips!
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  4. Visst ger den mycket att tänka på! En bok man kan läsa om flera gånger och fundera kring!

    SvaraRadera
  5. Eva, visst är det så. Jag har redan börjat läsa om den igen. Där finns mycket tankar som är värda att fundera över.

    SvaraRadera
  6. Inressant bok som jag hittade på biblioteket. En rolig detalj är att allt är en bluff. Någon söderhavshövding fanns inte utan allt är Erich Schuermanns egna tankar. Dvs en bitter tysk efter första världskriget.

    SvaraRadera