Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

tisdag 19 april 2011

Gränsen till evigheten - en novell



Då och då skriver jag noveller.
Det brukar ofta gå ganska snabbt från idé till färdig text. Jag berörs av en tanke och sedan har jag svårt att låta bli skrivandet. Jag bara "måste" sätta igång med skrivprocessen omedelbart. Lägger undan allt annat. Under några intensiva timmar flyter orden som en brusande flod och den floden hoppar jag inte av. Det är som att strömmen av ord flyter så länge jag håller koncentrationen och viljan. Bryter jag och tar en paus är flödet borta och det blir svårt att ta upp den tappade tråden.
Det är ett berusande tillstånd under denna korta tid. Jag lever i en annan värld och verkligheten försvinner långt utanför mina väggar.

I senaste numret av Kulturimperiet, ett magasin för kultur i Halland och Nordvästra Skåne, har jag en novell publicerad.
Novellen heter "Gränsen till evigheten" och handlar om livets sista andetag. Strax före gränsen passeras. Vid varje andetag du tar föds någon människa i världen och vid varje andetag dör någon människa. Ständigt pågår detta.

Jag skall om ett tag lägga in en extrasida med en del av mina noveller här på bloggen. Inte idag, men lite längre fram.
Tyvärr ligger inte "Gränsen till evigheten" på Kulturimperiets websida, annars hade den gått att läsa redan nu.

Monika

*****

11 kommentarer:

  1. Ser fram emot att läsa det!

    SvaraRadera
  2. Förstår det där flödet och att inte bryta det.
    Oj, vad jag ser fram mot novellerna:-)

    SvaraRadera
  3. Jag ser verkligen fram emot att få läsa den.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Vad kul med en ny sida med noveller också! det ser jag fram emot!

    SvaraRadera
  5. Ler och ryser av din beskrivning av ditt skrivande! Helt fantastiskt! Önskar dig en glad påsk! Jag åker norrut i kväll, till den magiska hemtrakterna. Nygamla vyer att fota!

    SvaraRadera
  6. Tänkte bara tipsa om att just nu pågår en dagenblogg tävling så anmäl dig och ha chansen att bli länkad inför mina 400-600 unika besökare dagen
    Annars kan du ställa en fråga i frågestunden och bli länkad direkt:)
    http://www.domkallarmighannes.com/2011/04/fragestund_20.html

    SvaraRadera
  7. Låter härligt att kunna skriva så... ha en bra påsk.

    SvaraRadera
  8. Vet precis hur det känns. "Roar mig" också med att skriva noveller ibland. Härligt att få jobbet avklarat så fort!
    Vad spännande att du ska lägga upp dina noveller på en egen sida här på bloggen! Kul idé!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  9. svar: ja usch å jag har dålig mage redan från början så:(

    SvaraRadera
  10. Lässugen helt klart. Var kan jag få tag på tidningen?

    SvaraRadera
  11. mimmimarie:
    Kulturimperiet finns att hämta på bibliotek och en del större butiker runt om i Halland.
    Kolla på www.kulturimperiet.se

    SvaraRadera