Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

måndag 9 maj 2011

Ingen kommer undan Olof Palme






Tjugofem år har gått sedan Olof Palme blev mördad på en gata mitt i Stockholm. Sedan dess har det skrivits mer om själva mordet än om det politiska arv han lämnade efter sig och mycket av det kontroversiella i hans hållning har glömts bort eller tonats ned.
Så står det på baksidan av Ingen kommer undan Olof Palme av Göran Greider.
Boken är skriven under och strax efter valrörelsen 2010. Greider har byggt upp texten runt besök han gjort på de gator där Olof Palme bodde under sitt liv. Östermalmsgatan där han är född, Tornedalsgatan i Vällingby där han under många år levde ett förortens radhusliv och Västerlånggatan i Gamla Stan där han bodde de sista åren. På slutet finns också Sveavägen, mordplatsen och kyrkogården där Palme vilar.
Den här boken är full av inspiration och framtidstänkande. Det låter kanske konstigt att säga när en författare skriver om en människa som varit död i mer än tjugofem år. Men Göran Greider försöker finna kopplingarna till vår tids samhälle och vår tids politiska debatt. Han för ett slags samtal med Olof Palme och han letar fram och belyser hur socialdemokratin och arbetarrörelsen kan ur Palmes ord och gärningar hitta nya vägar i sitt politiska arbete.
Jag hoppas att Håkan Juholt och de nya i ledningen för socialdemokraterna läser och lyssnar på Göran Greider för han har många goda råd och idéer.
Det känns uppfriskande att läsa denna bok.

Monika


*****






*****

2 kommentarer:

  1. Vad spännande! Brukar inte läsa politiska böcker, men kanske att den här slinker igenom. Just för att Palme var den han var.

    SvaraRadera
  2. Jag skulle tro att det är en verkligt bra bok. Men just nu har jag en down-period i läsandet. Jag är lite periodare där. Men det kommer tillbaka igen.

    Har ett par påbörjade böcker som måste läsas klart först. Sedan vann jag i Landet runt en biografi om Barbro Alving. Den ska jag absolut läsa.

    Nu har jag lagt ner AB-bloggen, minns inte om jag sagt det. Jag finns nu på www.rovie.blogg.se

    Dit är du välkommen om du vill (samma stil som AB).

    Ha det gott
    Kram

    SvaraRadera