Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

onsdag 18 maj 2011

så länge livets dörr står öppen




Ännu en av mina dikter. Så här inför att sommarens dörr är på väg att öppna sig. Snart är det tid att kliva in i de ljumma sommarmånaderna. Doppa fötterna i salta havsvågor. Sjunga en visa vid Midsommartid. Låta vinden gå över ängarna.

Är så tacksam när varje ny sommar närmar sig. Ännu en.


De börjar bli en del dikter här på bloggen. Kanske skall jag göra en extra sida med dikter?


Så länge livets dörr står öppen

Månen fäller sin vitglänsande skugga
över den lilla människospillran
som förtvivlat klamrar sig fast
vid livets andetag

Döden stampar i farstun
skrapar med sina klor mot min tunna vägg
men jag borrar mina ögon
i den svarta skepnaden
och ropar med min modigaste röst

Vik hädan
ännu ett tag

För jag vill öppna dörren
mot den vackra sommarängen
kliva försiktigt ned i det daggvåta gräset
fylla min hand med de sju sorterna
kyssa din panna
fälla de tårar som krävs
och älska dig
så länge livets dörr står öppen


Monika

*****

9 kommentarer:

  1. Jag rycker absolut du ska en egen sida till dina dikter.

    SvaraRadera
  2. Ljuvt och bitterljuvt på "EN och samma gång" och vackert:-) Tack för att du delar med dig:-)

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt! Jag blir verkligen rörd av att läsa den...orden passar så bra ihop!

    SvaraRadera
  4. Så sorgliga känslor den väcker din dikt.

    SvaraRadera
  5. Vackra ord som väcker minnen av ungdomens läsning av Bo Bergman...tack!

    SvaraRadera
  6. Mycket vackert - ord som stannar kvar- och jag håller med Mimmimarie- jag tycker absolut att du ska ha en speciell sida för dina dikter.

    SvaraRadera
  7. Inte ännu..jag har inte tid..vill hinna så mycket mer..mina tankar till dina ord..Maria

    SvaraRadera
  8. Tack för fina ord! Det får nog bli en liten extra sida med poesi.

    SvaraRadera