Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

måndag 6 juni 2011

Ljungby Berättarfestival

Måndag och helgdag. Sveriges nationaldag och det firas runt om i landet. Här i Halmstad sker alltid firandet på Hallandsgården. Ett friluftsmuseum med en samling gamla gårdar från Hallandstrakten.
Nu tänker jag inte berätta om firandet av nationaldagen utan istället om Ljungby Berättarfestival som håller på 17 - 21 juni.
Ljungby berättarfestival har funnits sedan 1990. Varje år strax före midsommar samlas ett 50-tal berättare från hela världen för att under några dagar dela med sig av sina bästa berättelser. Festivalen bjuder varje år på ett 70-tal föreställningar, kurser, seminarier, vandringar och utflykter. Du kan lyssna till allt från lokala berättare till den internationella berättarvärldens mest lysande stjärnor.
Några av årets berättare är bl.a. Emil Jensen, Jan Mårtensson, Johan Theorin och Lisa Syrén och många, många fler.
Åk dit under en dag eller passa på att vara med under alla dagarna. Berättande är en gammal god tradition som funnits sedan urminnes tider. Att föra vidare sagor och historier till nästa generation har nog funnits så länge människan har haft sitt språk.
Läs mer om Berättarfestivalen på http://www.ljungbyberattarfestival.se/


Och så önskar jag en trevlig nationaldag!

Monika

4 kommentarer:

  1. Jag har inte så värst långt till Ljungby men nog 17 är det alltid något som kommer i vägen när det är dags för berättarfestival. Jag kommer inte att kunna åka dit i år heller, tyvärr.
    mimmimarie

    SvaraRadera
  2. Låter som ett givande samkväm. När jag använder sådana ord känner jag mig som etthundrafemtio år, men det säger mycket eftersom både uppläsare och hörare umgås i "ordets rum".

    SvaraRadera
  3. Helt fantastiskt! det är ju en dröm för en lärare :) Och som älskar att själv berätta historier. Jag visste inte ens att en sådan festival fanns :)

    SvaraRadera
  4. Har en kollega som deltar, vilken härlig ynnest att få lyssna på en god berättare.

    SvaraRadera