Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

fredag 3 juni 2011

Snökupan av Annika Bengtsson

Jag har tidigare läst Kråkprinsessan och Glömskelunden av Hallandsförfattaren Annika Bengtsson. Båda böckerna tillhör mina favoriter så det är med stor spänning jag läst Snökupan, som nyligen utkommit. Jag köpte ett signerat ex. av Annika när jag träffade henne vid ett gemensamt bokbord när Stadsbiblioteket i Halmstad firade 5-årsjubileum.
Snökupan handlar om Carina som är en stark människa. Alla i byn litar på henne. Hon räddar byskolan och ordnar fester i hembygdsgården. Hon är också det starka stödet i sin egen familj med man och barn samt systerdottern Klara som hon också tagit under sina vingars beskydd. I familjen finns också den familjehemsplacerade Stefan.
Men en dag händer en sak som förändrar allt och Carina tappar kontrollen. Hon försöker tiga och förtränga men sanningen kommer ifatt henne.
Snökupan är både lättläst och spännande. Det är ingen kriminalhistoria men bär ändå på det spänningsmoment och driv som finns i den genren. Jag finner mig själv ha svårt att lägga ifrån mig boken. Annika kopplar också snyggt ihop trådar från både Kråkprinsessan och Glömskelunden. Snökupan är fristående och handlar om helt andra karaktärer men de snuddar vid de första böckernas personer och platser.
Annika Bengtsson är en mycket god författare.

Jag ser redan framemot nästa utgivning.

Monika

3 kommentarer:

  1. Herregud, ännu några böcker till min boklista! Jag har en fullspäckad sommar med massor av böcker!

    SvaraRadera
  2. Trillingnöten: Jag såg att du hade läst mycket. bland annat Nirvanaprojektet och den är ganska tjock!
    Hannele: Titeln känns ju svalkande!

    SvaraRadera