Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

tisdag 11 oktober 2011

Det stora självporträttet - om Olav H. Hauge - av Carl-Göran Ekerwald

Olav H. Hauge, äppelodlare vid Hardangerfjorden, Norges främste poet under senare delen av 1900-talet och översatt till en rad andra språk.
Så står det på baksidan av Det stora självporträttet av Carl-Göran Ekerwald. Länge har Hauge varit en av mina favoriter, vars ord går rakt in i mitt hjärta.
Hauges dagböcker 1924-1994 är ett rikt självporträtt av en, till synes, asocial ensling som helt gick in för att läsa böcker och poesi. Han betraktar sin egen poesi som ”kallhamrad”. Destillerade erfarenheter i klassiskt enkel form, men ändå mycket fantasifulla och med en tydlig mening.
Vid 66 års ålder gav han upp sin inbitna ungkarlstillvaro och gifte sig med Bodil Cappelen, som han brevväxlat med i många år.
Carl-Göran Ekerwald har fångat denne egensinnige poet och ger en bra sammanfattning av hans liv. I texten finns både prov på dagboksanteckningar och många av Hauges underbara dikter.


Under en helg läste jag biografin, medan jag då och då pausade och småpysslade i min trädgård. Jag lägger denna bok till mitt hjärta, med en önskan om att snart få göra ett nytt besök vid den vidunderliga plats i Hardangerfjorden där Hauge levde hela sitt liv.

"De stora stormarna har du bakom dig

Då frågade du inte varför du fanns till,

vart du kom ifrån eller vart du gick,

du bara var i stormen,

var i elden.
Men det går an att leva i vardagen också,

den grå stilla dagen,

sätta potatis, räfsa löv,

bära ris,

det är så mycket att tänka på här i världen,

ett människoliv räcker inte till.
Efter arbetet kan du steka fläsk

och läsa kinesisk vers.
Gamle Laertes beskar rosorna

och grävde runt fikonträdet,

och lät hjältarna slåss vid Troja."
(Olov H. Hauge – Dropar i austavind 1966)


Monika

10 kommentarer:

  1. Vilken intressant poet! Jag tror att jag måste läsa biografin, jag också... tack för mycket inspirerande inlägg!!

    SvaraRadera
  2. Mycket vackert! Har aldrig läst något av honom. Vidunderligt vacker bild!
    Den 29 oktober kommer jag till Halmstad och signerar. Nära till dig?
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Så vackert!
    Tack för tipset, ska nog försöka få tag på något av honom.
    Kram, Pia

    SvaraRadera
  4. Visste inte om att han var HAN - om jag så säger. Har bara hört talas om att han gifte sig - men inte lagt märke till namnet - men nu vet jag vem det är bakom alltihop:-)

    SvaraRadera
  5. Nu blev jag verkligen intresserad av att läsa dikter av honom. Tack för tips och beskrivning av denne poet. Bilden var fin, talande.

    SvaraRadera
  6. Jätte vackert!
    Poesi och dikter ÄR vackra!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Kim, då måste vi träffas på något sätt!

    SvaraRadera
  8. Har normalt höstångest så här års.Men i år damp det det ner en bok från Carl-Göran i brevlådan.Och vilken bok!Mitt hjärta flyger högt.Vilken medicin.En underbar bok!

    SvaraRadera
  9. zorba, håller med dig. Jag blev väldigt glad när jag fick den här boken i min hand. Hauge har länge varit en favorit!

    SvaraRadera
  10. Nu är det den 26:e mars 2014.
    Redan förra året läste jag boken. Om du undrar hur jag kom fram till den, så var det tyvärr inte via ditt tips och din hemsida. Det blir alltför trassligt att reda ut hur allt detta hänger samman, det är ett sammanhang långt och tillräckligt randigt ändå.
    Men Hauge är inte trasslig, jag gillar honom högt och rent!
    Som till exempel denna dikt:

    Og eg var sorg og helt til i ei hole.
    Og eg var ovmod og bygde attum stjernone.
    No byggjer eg i neraste treet,
    og um morgonen når eg vaknar,
    trer fura gull på nåli.

    Snabb översättning:

    Och jag var sorg och höll till i en håla.
    Och jag var övermod och byggde bortom stjärnorna.
    Nu bygger jag i näraste träd,
    och om morgonen när jag vaknar,
    trär furan guld på nålar.

    I sunnanväder - med tallar i sol
    (dikten handlar om OHH såklart men visst talar den?)

    SvaraRadera