Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

tisdag 17 januari 2012

Fyrtornet i Son-Li av Martin Widmark



Tyko Flores äventyr heter en trilogi som jag berättat om i ett tidigare blogginlägg. Då hade jag läst första boken som heter Den dansande djävulen. Nu har jag också läst andra delen som heter Fyrtornet i Son-Li.
Serien är skriven av Martin Widmark och handlar om Tyko och hans resa genom tre världar. I första delen lever Tyko som barnarbetande grävling i en gruva. Tillsammans med många andra barn utför han de farligaste uppdragen i de trånga gruvtunnlarna.
I andra delen flyr Tyko och hans vän Julius genom en port till den andra världen där det bland annat finns två solar och två regnbågar. Genom resan i dessa världar kommer Tyko närmare sitt ursprung .
Serien är välarbetad med fantastiska illustrationer av Henrik Tamm.
Jag ser framemot att läsa Polyhymnias guld som är sista och avslutande boken i serien.

Monika

1 kommentar:

  1. 5-böckerna som du skriver om här nedan väcker minnen, de var bland de första böcker jag läste på egen hand. Böcker är ju viktiga för barn och ungdomar, jag hoppas de inte glöms bort i denna tid av nätkontakt. Annars har jag haft mer svår för den s k Fantasý genren.

    SvaraRadera