Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

måndag 9 april 2012

Mordet i Eiffeltornet av Claude Izner

Nu hoppades jag på ännu en spännande deckare. Denna gång i historisk miljö. Men nu blev jag besviken. Mordet i Eiffeltornet av Claude Izner tyckte jag lät som något som kunde tilltala mig. Claude Izner är pseudonym för systrarna Liliane Korb och Laurence Lefèvre. De har arbetat som bouquinister (bokhandlare) på Seines kajer i Paris, vilket jag också tyckte lät som en spännande kombination.
Den historiska mordgåtan med bokhandlaren Victor Legris i huvudrollen utspelar sig under världsutställningen i Paris 1889. Det stora Eiffeltornet är nyligen invigt och det samlas mängder av människor som vill åka upp i det gigantiska tornet. En kvinna blir mördad, eller kanske bistucken? Till en början är varken polis eller bokhandlare säkra på vilket. Därefter sker ytterligare mord och Victor Legris ger sig in i ett försök att avslöja vem som är mördaren.
Miljöer med gator och namn är inspirerande och väl beskrivna, men själva historian känns inte så spännande. Jag tycker det är svårt att hänga med i alla franska namn på personer som är inblandade.
Den här deckaren var nog tyvärr inte min melodi, men känns ändå annorlunda mot alla dessa kriminalhistorier med tröttslitna poliskommissarier. Kopior på varandra som släpps in i strid ström i en redan överfylld bokflod.

Monika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar