Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

fredag 6 april 2012

Offerfest vid fullmåne

Forntidens offerfester var förmodligen ofta knutna till månens faser. Vill fullmåne var det lämpligt att mötas och människorna kunde också lätt beräkna när det var lämpligt att ge sig av till offerfesten. Kanske kunde det till och med betyda några dagars resa för att komma fram till kultplatsen som var samlande för människor i olika väderstreck.
Nu firar vi Påsk, en kristen högtid, men vid denna tidpunkt brukade förmodligen forntidens människor också fira. De offrade till solen och att allt skulle börja växa och gro igen.
I min första bok Solbarnet blir huvudpersonen Fry anklagad för att ha tagit offergåvorna. Hon blir också dömd till att bli det första offret av människa, på lång tid. På offerfesten vid Kassakillor, som firas vid fullmåne och ungefär vid den här tiden på året, skall hon bli offrad. Men Fry är ett Solbarn, hon är utvald av Solgudinnan och hon har övernaturliga krafter. En sådan människa kan de inte offra. Fry blir istället en omtalad person i trakten runt Nissan och södra Halland. Hallinernas land.

Idag kan du läsa en intervju med mig hos Nilmas Bokhylla. Där berättar jag om hur jag fick idén till mina böcker.
Läs också en bra recension av Kungsgården, fjärde boken om Fry, hos Tova Bokuggla.

Monika

7 kommentarer:

  1. jo, spännande att tänka på dem. Fin intervju.

    SvaraRadera
  2. Tittar in mitt i natten och önskar digen Glad Påsk

    Kuls att se att fortsatt skriva om Fry


    Kram / Myzz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Myzz, du får läsa de andra böckerna också! Månguden, Isvintern och Kungsgården. I sista avslutas hela historien om Fry. Hon är 11 år i första och 16 år i sista...

      Radera
  3. Åh, det ska bli så spännande att läsa den första boken som jag fick i brevinkastet i torsdags :)

    SvaraRadera
  4. Kristus offrade sitt liv vid påsktiden. Det intressanta är att många högtider sammanfaller med varandra....

    SvaraRadera
  5. Spännande. Då måste jag genast gå in där och läsa.
    Kram!

    SvaraRadera