Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

torsdag 7 juni 2012

Svinhugg av Marianne Cederwall


När jag var i Stockholm, på Författarnas hus på Drottninggatan, för några veckor sedan, träffade jag flera författare. En av dem var Marianne Cederwall. Innan träffen för nya författare hade vi en trevlig stund tillsammans och pratade om varandras böcker. Vi upptäckte att vi hade likartade namn på våra böcker. Min tredje heter Isvintern och Mariannes andra heter Svartvintern. Givetvis blev jag nyfiken på Mariannes bokserie och nu har jag läst första boken som heter Svinhugg. Ännu mer spännande blev det när jag upptäckte att en av huvudpersonerna i boken heter Hervor. I mina böcker om Solbarnet Fry finns också namnet Hervor. Det är kung Ingemunds son som bär det namnet, men Hervor är både manligt och kvinnligt så i Mariannes böcker är det en kvinna.

Svinhugg är första boken om Mirjam och Hervor och utspelar sig i den lilla gotländska byn Kajpe Kviar. Tre män dör med bara några veckors mellanrum. Dödsfallen verkar naturliga, men är det inte något lurigt bakom? De två kvinnorna firar med snittar och champagne. Mirjam har återvänt, till sin hembygd, efter många års bortavaro och nu har hon beslutat att ge igen. De tre männen har behandlat henne väldigt illa och bit för bit får läsaren vetskap om vad som hänt.

Svinhugg är en spännande och lättläst bok. Den är på snudd till kriminalhistoria, men är långtifrån den vanliga mallen för sådana böcker. En både rolig och varm historia som ger mersmak. Svartvintern är andra boken och Spinnsidan, som utkom 2011 är tredje boken. Marianne berättade också att även en fjärde bok är på gång. Så alla som gillar Svinhugg kan se framemot många trevliga stunder.


Monika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar