Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

fredag 31 augusti 2012

Eld av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren


Nu har jag lästa andra delen i serien som utspelar sig i Engelsfors. Första delen heter Cirkeln och andra delen heter Eld.

I andra delen ska de utvalda börja andra året på gymnasiet. Under hela sommarlovet har de väntat på demonernas anfall, men inget händer. I Engelsfors startas istället en ”positiv” förening. Snart märker flickorna att föreningen bär på magi. Men vem är det som egentligen är det största hotet?

I andra boken stiger spänningen. Nu är karaktärerna väl etablerade och handlingen blir riktigt rafflande. Jag kommer absolut att läsa tredje delen i serien när den kommer ut till nästa år. Böckeran är skrivna av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren.
 
Här är länkar till fler boktips som jag berättat om:
 





Spår i snö av Emma Vall
Nattfåk av Johan Theorin
Zäta och sjukhusets mörka hemlighet av Elsie Petrén
Kinesiska draken av Kim M Kimselius
Den femte systern av Mårten Sandén
Kabinettets hemlighet av Martin Widmark

Man överlever jag lovar av Eva Swedenmark
Det viskande barnet av Mårten Sandén
Ensamma på sommarön av Eva Swedenmark
Gruffe åker mororcykel och Gruffe åker skidor av Inga Holm
Mellan två världar av Eva Swedenmark









Mystiska Milla av Unni Lindell och Fredrik Skavlan

Kalle som lucia av Anette Skålberg och Katarina Dahlqvist


























 
Monika

3 kommentarer:

  1. Cirkeln var spännande, Eld var riktigt bra!

    SvaraRadera
  2. har du läst Jellicoe road...? om inte... LÄS!
    Och Monika: jag avskyr verkligen de svårlästa kontrollbokstäverna, är de nödvändiga tycker du? jag behöver dem inte.

    SvaraRadera
  3. Eva, Jellicoe road har jag genast lagt på min läsalista. Det där med kontrollbokstäverna har jag ingen aning om. Visste inte ens om att jag hade sådana finesser:) Jag får se om jag lyckas ta bort "det onödiga".

    SvaraRadera