Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

söndag 26 augusti 2012

Mannen utan minne


I går kväll tittade jag på en film som är en av mina favoriter. Det har gått några år sedan jag såg den och jag trodde nästan att jag förlorat filmen, men så plötsligt stod den där i mitt lilla filmarkiv. Mannen utan minne. Det är en finsk/tysk/fransk film som är regisserad av Aki Kaurismäki.

Lågmäld och fylld av symboler. En film som jag kan se gång på gång och ändå hitta nya händelser och saker som jag inte sett tidigare. Den handlar om en man som stiger av tåget och som blir nedslagen och rånad. På sjukhuset blir han dödförklarad, men vaknar upp och går iväg utan att ha något minne. Han vet inte vem han är, vad han heter eller var han kommer ifrån.

Det här är ingen actionfilm. Den är långsam och fåordig, men säger ändå oehört mycket. Den här filmen är 2:a delen i Kaurismäkis trilogi. De övriga två heter Moln på drift och Ljus i skymningen.

 
Monika

1 kommentar: