Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

onsdag 12 september 2012

Sjuk till lucia och Alva-böckerna av Jessika Berglund


Jessika Berglund är författare och har medverkat i många olika barnböcker. Jessika är också en av medlemmarna i Barnboksnätet, som är en sammanslutning av barn- och ungdomsboksförfattare i väst. Jessika är en positiv och kreativ författare och illustratör som jag brukar möta vid våra träffar i Göteborg. Blev därför väldigt nyfiken när jag hittade Jessikas senaste bok som heter Sjuk till lucia. Nästan varje gång jag är på biblioteket så ropar böckerna till mig att jag skall stoppa ner dem i väskan och bära hem dem. Den här boken var en sådan.

Sjuk till lucia är en lättläst bok från Nypon förlag. Den är för åldersgruppen från 9 år.
Den handlar om Mia och Shirin som längtar och väntar på att det ska bli lucia. Det är extra viktigt just i år eftersom det är deras klass som ska lussa. Men vad händer om man blir sjuk precis till de viktiga repetitionerna?

Jessika Berglund är också konstnär och illustratör men till denna bok har illustrationerna gjorts av duktiga Pia Johansson som också är medlem i Barnboksnätet.

Sedan har jag också lånat hem Jessikas underbara serie om Alva. Alva och våren, Alva och sommaren, Alva och hösten och Alva och vintern. I den serien har Jessika gjort egna illustrationer. Den här serien borde alla småbarnsföräldrar läsa. Den ger en upplevelse av små ting och händelser som man som föräldrar kan uppleva med sina barn, om nyfikenheten och det lugna tålamodet existerar. Det finns så mycket i naturen och vardagen som går att ta till vara. En upplevelse med barnen som inte kostar några dyra pengar. Serien fick mig att tänka på Måns och Mari från vår till vinter av Kaj Beckman. En serie som jag läste med mina barn när de var små. De är inte lika, men jag fick samma varma känsla när jag läste Alva-böckerna.  

 
Monika

1 kommentar:

  1. Mitt barnbarn var sjuk förra Lucia, hon ville att jag skulle komma till dagis, men hon fick sjunga hemma...

    SvaraRadera