Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

fredag 15 februari 2013

Små solfåglar långt borta av Christie Watson


Årets bästa bok? Kanske.
Små solfåglar långt borta av Christie Watson är verkligen en höjdare. Jag fick tips om den här boken av min författarkollega Inga Holm.

Romanen utspelar sig i Nigeria och handlar om 12-åriga Blessing och hennes storebror Ezikiel som njuter av ett bekvämt liv i Lagos. Allt ändras när pappan lämnar familjen. Plötsligt måste mamma och de två syskonen flytta till mormor och morfars lilla by i Nigerdeltat. Där är allt annorlunda. Ingen el, ingen vattentoalett, inget kylskåp, ingen TV. Blessing tvingas till och med att byta religion. I boken får vi följa hennes försök att bygga ett nytt liv i en konfliktfylld värld.

 
Det här är verkligen en fantastisk bok skriven av en engelska som är gift med en man från Nigeria. Jag förstår att romanen fick priset Costa First Novel Award 2011, ett av Storbrittaniens finaste debutantpris. Det är den verkligen väl värd.

 

Monika

2 kommentarer:

  1. Det verkar vara en bok i min smak. Nu har de ändrat blogspot så jag fick inte rätt på bilder och text. provar att gå tillbaka till den gamle. Ha det bra.Kram/Anita

    SvaraRadera