Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

lördag 18 maj 2013

Jag spelar min roll - i augusti kommer boken


Så blir det då en ny roman som kommer ut i år. Trodde knappt det själv ett tag. Min femte bok, för första gången en roman som inte utspelar sig i bronsålder, fast lite historisk är den ändå. Mer nutidshistoria, hundra år är inte så länge sedan, en liten vindpust i den stora evigheten.
Vad handlar då denna bok om?
Jag spelar min roll är berättelsen om Elvira, flickan som åker med bussen till skogen. Hon som lyssnar på markens barn och trädens andar. De som klättrar med mjuka rörelser, de som berättar hemligheter som för länge sedan är glömda.
Den är också berättelsen om Josefina Andersdotter, sömmerska och fattighjon. Hon som levde i skogen för mer än hundra år sedan. Kvinnan som talade med de små.

Men det här är framförallt berättelsen om Fetto, flickan som går genom skolans korridorer utan att finnas. Hon som skriver i sin hemliga bok.  Flickan som varje dag är ingenting, men ändå möter en ängel.  

Kort beskrivet är Jag spelar min roll är en roman om kärlek och sorg. En roman om hur det är att vara utplånad till ingenting. Att alltid spela rollen av det som plågoandarna vill att jag skall vara, att aldrig gå säker, att aldrig känna sig trygg. Men den handlar också om att i mörkret finns ändå ljuset och att en dag kan allt förändras.

Jag spelar min roll är en skymningsroman, en kortroman som du kan läsa på en kväll. En bok istället för en film. Som en lång novell.

Glad och nöjd konstaterar jag att omslaget är väldigt vackert, tack Thomas Häägg du är en fantastisk bildskapare. Nöjd också över att i augusti kommer Jag spelar min roll och i november blir den teater. Ganska nöjd för övrigt. Ganska nöjd? Jo, det är roligt att boken kommer att finnas, men helst vill jag släppa den och säga: Här är den, läs den om du vill! Sedan kan jag stänga dörren och fortsätta skriva, sjunga, dansa, måla, spela teater. Det andra runt ett boksläpp, boken skall ju promotas och säljas, är jag inte så intresserad av.

Monika

2 kommentarer:

  1. Den boken låter riktigt bra; viktig och värdefull!

    SvaraRadera
  2. Ja den boken vill jag läsa! Kanske hittar jag en liten pusselbit till mitt stora livspussel? O kärlek tröttnar
    man aldrig på. Ge mig mer o mera kärlek!

    SvaraRadera