Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

torsdag 6 februari 2014

Äpplen eller apelsiner av Alice Munro


För några veckor sedan läste jag novellsamlingen Tiggarflickan av Alice Munro. Nu har jag läst ytterligare en novellsamling av nobelpristagaren Alice Munro: Äpplen eller Apelsiner, som utgavs i svensk översättning 1993.

Äpplen eller apelsiner har inte den sammanhängande röda tråd som fanns i Tiggarflickan. Här är det istället många olika fristående noveller och på något sätt så känns den här mer intressant. Jag är fortfarande inte stormande lycklig av att läsa Munros texter men upplever ändå denna som mer intressant. Hade gärna velat ha den i min bokhylla och plockat fram en novell då och då och läst när andan faller på. Nu ”blåläser” jag snabbt, eftersom boken skall tillbaka till biblioteket, det är många som står i kö till den senaste nobelpristagarens böcker. Jag köper ju sällan böcker, men någon gång ibland så blir det ett inköp.
Kanske är det en novellsamling av Munro som blir min nästa inköpta bok?

Monika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar