Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

torsdag 16 oktober 2014

FLUM - en tidskrift för poesi


FLUM nr 31 - foto Bo Strömberg
För en tid sedan utkom 31:a numret av FLUM, en tidskrift som ges ut av föreningen Poesi i Halland.
Jag har tidigare skrivit om denna lilla poesiskriften som tar emot dikter från hela Sverige, och det är många, både unga och gamla, som på detta sätt får sina alster publicerade.

Redaktionen består av några hängivna poesiälskare från föreningens styrelse, och den grafiska formen och layout görs av föreningens ordförande Inka Persson. En sann entusiast och eldsjäl som under många år slitit med både föreningens verksamhet och den poetiska skriften.
Halmstads Kulturnämnd ger ett ekonomiskt stöd till tryckningen och gör på så sätt det möjligt att ge alla dessa poeter en plattform. Visst går det att publicera sina dikter på nätet, men att se sin poesi i snygg layout, tillsammans med bilder, är ändå en större självkänsla.
I det senaste numret har också den duktige fotografen Bo Strömberg (också styrelseledamot i föreningen) bidragit med många underbara foton.

Här kommer ett smakprov från Kalle Mossberg, en av poeterna:

Meningslösheten  
är mitt allt och mitt inget.   
I ruinerna   
av min egna fasad  
skymtar jag   
mitt dammiga hjärta.   
Min rytm  
är i ständigt krig.   
Den är i otakt  
med en otäck omvärld.  
Jag vattnar min maskros   
med blod och tårar.  

Köp FLUM och ge ett stöd till en förening som kämpar, en förening och en tidskrift som är helt beroende av att det finns eldsjälar.

Monika

1 kommentar: