Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

fredag 7 november 2014

Östras bröd i Halmstad


Bröd som mättar hunger. Östras bröd i Halmstad, sedan 1899. Hösterbjudande uppdukat i mitt kök

Jag är medlem i en väldigt bra kooperativ konsumentförening.

Föreningen Östras bröd, som är ett bageri, startade 1899 och finns fortfarande kvar. Det bakas många olika sorters bröd, lokalt och närproducerat, och dessutom med så lite tillsatser som möjligt. För varje krona jag handlar med, så får jag tillbaka 10 % i återbäring. Det blir en rejäl slant på ett år.
Dessutom får jag varje höst ett erbjudande att köpa så mycket bröd jag vill, vid ett enda tillfälle, och på detta köp har jag 50 % rabatt på priset.

Så här skriver bageriet på sin hemsida:

Vi är en medlemsägd förening, och inte ett vinstdrivande företag. Det gör att överskottet går tillbaka till dig i form av mer bröd och större fördelar. Vår förening är också den enda kvarlevande i Sverige. År 1899 var vi 47 medlemmar - idag har vi passerat 12 000.”
Jag tycker det här är en underbar tanke och idé som människor för så länge sedan startade. Att baka och sälja till sig själv. Tänk att denna förening fortfarande lever!

Nu har jag varit och hämtat mitt hösterbjudande, och fyllt frysen med Östras goda bröd.

Monika

3 kommentarer:

  1. Skänk en tanke till dem som sliter oerhört hårt där om nätterna, jag har varit en av dem....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att det slits hårt i alla bagerier, men det borde vara lite bättre i ett medlemsägt. Men brödet är väldigt gott och tanken med ett eget bageri är väldigt bra.

      Radera
  2. Trevligt! Ser att du gillar böcker, om du köper böcker på nätet borde du kolla in Cashbackshopping.se som ger återbäring på bland annat Adlibris och Bokus. /Lusläsaren

    SvaraRadera