Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

söndag 25 januari 2015

Nätternas gräs av Patrick Modiano


I december fick fransmannen Patrick Modiano nobelpriset i litteratur.

Jag läser inte alla nobelpristagare, men den här gången blev jag intresserad, och efter ett långt köande på biblioteket har jag nu läst Nätternas gräs, som utkom på svenska 2013.

I Nätternas gräs får läsaren lyssna till Jean,

som i jagform vandrar genom Paris och spanar efter flydda tider. Fyrtio år tidigare försvann, under mystiska omständigheter, den gåtfulla kvinnan Dannie. I en svart anteckningsbok har Jean skrivit fullt med namn på personer, platser och telefonnummer, som blir en hjälp i hans försök att minnas tiden tillsammans med henne.

Det här är en ganska spännande bok att läsa.

Jag vill veta vad det var som hände för fyrtio år sedan. Modiano släpper små fragment som går att sammanfoga till en bild av tiden med den mystiska kvinnan. Men vem var hon egentligen? Jag är inte helt säker, författaren lämnar kvar en del att fundera över till läsaren.
På det hela taget en spännande bok, men något svårläst. Det är mängder med franska gator, platser, hotell och namn som dyker upp i en strid ström, alltså inte helt lätt att hänga med i svängarna.

Men ändå väl värd att läsas.

Monika
 
Nätternas gräs hos Bokus
Nätternas gräs hos Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar