Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

söndag 8 februari 2015

Red dog - film om en ovanlig hund


Bessie, fyra månader, i husses knä 1990
 

Jag tittar inte på melodifestivalen,

istället såg jag en mycket berörande film om en legendarisk hund. Filmen Red dog baseras på historian om en hund som enade gruvsamhället Dampier.

Filmens huvudroll är hunden Red dog

som en dag anländer till det lilla gruvsamhället Dampier i Australien. Han blir allas favorit, men väljer en man som han flyttar in hos och ständigt följer. När husse försvinner letar Red dog över hela Australien i flera år.

Filmen Red dog från 2011

 

Det här är en riktigt härlig och väldigt berörande film.

För mig är den kanske ändå lite mer speciell. Under nästan femton år var jag ägare till en vallhund, en australisk kelpie.  En mycket klok och speciell hund som jag kallade för Bessie. Hon finns för alltid i mitt hjärta och sover nu under kastanjen i mina svärföräldrars trädgård. Red dog är en brun kelpie, precis som min Bessie, och givetvis var det anknytningen till min egen speciella hund som fick mig nyfiken på den här filmen. Men jag tror det går alldeles utmärkt att, även utan en egen anknytning till vallhunden, se denna kärleksfulla och vemodiga film, som också innehåller en hel del humor.

Red dog laddade jag ner från Netflix.

Monika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar