Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

fredag 29 maj 2015

Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson


 

Jag gillar Majgull Axelsson

och har läst ett antal romaner av henne. Nu har jag också läst hennes senaste Jag heter inte Miriam.

Romanen handlar om Miriam, som egentligen inte heter Miriam utan Malika.

I början av boken samlas familjen för att fira hennes åttiofemårsdag. På Miriams arm finns siffror tatuerade.  Hon är en av de överlevande från Auschwitz och Ravensbrück, en av dem som kom med de vita bussarna till Sverige i slutet av andra världskriget. Men Miriam bär på en hemlighet, och på sin födelsedag säger hon att hon inte heter Miriam.

Det här är återigen en mycket stark roman av Majgull Axelsson.

Som läsare får vi följa Miriam i både Auschwitz och Ravensbrück, men också hur hennes liv gestaltar sig i Sverige. Rädslan och sanningen som hon döljer i hela sitt vuxna liv. Hon är en överlevare, en som vet att hon inte kan berätta sanningen, att hon är rom, zigenare, och att hon måste dölja detta för att få stanna i Sverige, för att bli älskad av de människor hon möter.

Jag bugar för Majgulls förmåga att beskriva ett levnadsöde,

att klä rädslan och skammen i ord. En gudabenådad förmåga att gå in i en annan människas liv, och förmedla det till oss som läsare.

Monika
 
Jag heter inte Miriam hos Adlibris
Jag heter inte Miriam hos Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar