Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

söndag 18 oktober 2015

Ficktjuven av Sarah Waters


Sarah Waters är brittisk författare och född 1966 i Wales. Hon debuterade 1998 med romanen Kyssa sammet och 2002 utkom Ficktjuven som jag nyligen har läst.

Romanen är i tre delar och berättas i ”jag-form” av de två kvinnorna Susan Trinder och Maud Lilly. Den utspelar sig 1862 i London och dess närhet. Susan Trinder är föräldralös och växer upp i en familj med tjuvar och hälare i Southwark, söder om Themsen. Hon uppfostras av mrs Sucksby en kvinna som tar hand om spädbarn, till kvinnor som råkat i ”olycka” och inte har någon far till sina barn. En kväll kommer en vän som kallas Gentleman på besök.  Han har ett erbjudande till Susan. En listig plan som kommer att ge honom en förmögenhet. Susan erbjuds att hjälpa honom och bli en del i planen.

Ficktjuven är en relativt nyskriven roman som är präglad starkt av Dickens anda. Den känns trovärdig i sina historiska miljöer och tidsanda. Berättelsen kan i starten tyckas enkel, men visar sig vara väldigt komplicerad. Som läsare blir jag gång på gång överraskad. Det finns ett driv i berättandet som gör att jag måste vända blad och läsa vidare. Många goda egenskaper för en bra roman. Trots den långa texten (544 sidor) tappar jag aldrig fokus utan läser med stor iver vidare. Alltså en väldigt spännande roman som jag rekommenderar att läsa. Det här är inte sista boken jag läser av Sarah Waters.

Ficktjuven är också inspelad som TV-serie. Tyvärr finns Ficktjuven numera endast som e-bok. Eventuellt går den att få tag på, som begagnad, hos Bokbörsen, men jag lånade den på bibliotek. Tack och lov för att dessa finns!


Monika

Ficktjuven som e-bok på Adlibris
Ficktjuven som e-bok på Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar