Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

lördag 16 januari 2016

Begravningsplatsen i Prag av Umberto Eco


Jag har länge tänkt läsa Begravningsplatsen i Prag av Umberto Eco. Boken utkom på svenska 2011, och efter en liten påminnelse om romanen från en vän så har äntligen min läsning blivit av.

Romanen handlar om Simone Simonini som lever ett dubbelliv i Paris under 1800-talets andra hälft. Han är officiellt antikvitetshandlare, men i det dolda också spion och förfalskare. Läsaren följer en slags dagboksanteckningar som berättar om hans liv från barndomens uppväxt i Italien och fram till 20 december 1898 då anteckningarna avbryts. Barndomen präglas av hans farfar som har ett stort hat till judar, vilket förs vidare till sonsonen Simone. Som förfalskare i Paris bidrar sedan Simone bland annat till ett påhittat dokument som än i dag kallas för Sions Vises Protokoll. Simonini är en fiktiv person, men övriga i romanen är personer som levat och bidragit till historiska händelseförlopp.

När jag börjar läsa denna relativt tjocka roman slås jag först av mängder med namn och historiska platser, vilket gör det (i alla fall för mig) svårläst.  Jag läser minst tvåhundra sidor innan jag får grepp i boken, eller som jag brukar säga ”får upp bokens dörr”. Jag är faktiskt nära att ge upp flera gånger, men eftersom jag är en ganska envis läsare fortsätter jag, och det är jag glad för.

Begravningsplatsen i Prag är en berättelse som på ett mycket tydligt sätt visar på förljugenhet och hur lätt det är att placera lögner, skapa rubriker i massmedia, misstänkliggöra människor och lömskt förtala ett helt folk. Många av de vidrigheter som judar har utsatts för under 1900-talet har sin grund i spridandet av detta påhittade protokoll från ett möte på en begravningsplats i Prag.
Umberto Eco skriver själv i sitt slutord i boken att Simonini är ett collage av många olika personer och att i själva verket finns han faktiskt fortfarande ibland oss.

Jag vill uppmana alla att läsa den här boken, för än idag finns lögnspridarna och ränksmidarna i full fart. Jag ser det varje dag på sociala media, det går inte en dag utan att jag ser hur lögner delas och sprids, och det finns många som med stor entusiasm, en gnutta aningslöshet, avsaknad av källkritik och förmodligen dålig förmåga till eget reflekterande villigt ställer upp och massproducerar lögnen.


Monika

Begravningsplatsen i Prag hos Bokus
Begravningsplatsen i Prag hos Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar