Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

fredag 26 februari 2016

Medan mörkret faller av Anna Lihammer

Jag har i tidigare inlägg skrivit om Anna Lihammer och hennes historiska faktaböcker Arkeologiska upptäckter i Sverige och Vikingatidens härskare. 2014 utkom Anna Lihammer med sin första skönlitterära bok, en kriminalroman i historisk tid, Medan mörkret faller.

Romanen utspelar sig i Uppsala och Stockholm 1934. I Tyskland har nazisterna nyligen tagit makten och i Sverige finns den ytterst verksamma rasbiologiska institutionen och nyligen har beslut tagits om den nya steriliseringslagen. Ett bestialiskt mord sker i Anatomiska institutionens källare, den mördade är en välrenommerad akademiker och forskare. Hans kropp har dumpats i ett likkar. Poliskommissarien Carl Hell från Stockholm leder utredningen och till sin hjälp tar han oväntat polissystern Maria Gustavsson.


Medan mörkret faller startar med en beskrivning av det obehagliga mordet, sett ut offrets synvinkel. Jag brukar inte gilla att läsa allt för detaljerade beskrivningar av otäcka våldshändelser, och dessutom läser jag inte så mycket polisromaner, men den här berättelsen är både välskriven och spännande. Det historiska perspektivet är nog det som får mig att gilla boken. Läsaren får en chans att klura på vem mördaren är, och när jag passerat andra hälften blir det så spännande att jag faktiskt läser klart hela boken samma kväll, vilket också är ganska ovanligt för mig. 2015 utkom Lihammer med Än skyddar natten, ytterligare en polisroman med samma huvudkaraktärer och i augusti utkommer tredje delen om Carl Hell och hans kvinnliga medhjälpare, Där gryningen dröjer. Givetvis har jag reserverat Än skyddar natten på biblioteket. Den måste jag ju bara läsa.

Monika

Medan mörkret faller hos Adlibris
Medan mörkret faller hos Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar