Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

fredag 4 mars 2016

Vid oro skog - dikter i urval av Ingela Strandberg


Sedan några år tillbaka finns ett projekt som kallas Hela Halland läser, som innebär en stor satsning på en författare som har anknytning till Halland. Projektet är ett samarbete mellan Hallandsposten/Hallands Nyheter och Kultur i Halland/Regionbiblioteket samt alla kommuner i Halland. Första året var författaren Cilla Naumann och andra året var det Christoffer Carlsson.  I år är det till min stora glädje poeten Ingela Strandberg, som är bosatt i Grimeton, och hennes nyutkomna diktsamling Vid oro skog. Ingela var med och startade Hallands Författarsällskap 1975 och var under några år också föreningens ordförande.

Boken består av ett urval ur olika diktsamlingar av Strandberg, med start i samlingen Ett rum för natten (1984) och fram till I dreamt about Sam Shepard last night (2014). Förord är skrivet av akademiledamoten Göran Malmqvist och i slutet finns också efterskriften Utan att följa en stig av Scott Minar (översättning Göran Malmqvist).

Jag har under några veckor läst några dikter ur samlingen varje dag. Ingela anses inte vara någon lättillgänglig poet, men när jag läser finner jag själv någon slags inre ro, som om jag fullständigt slappnar av och följer med in i textens vindlingar.  Märkligt och svårt att förklara.  Nästan som när jag själv vandrar vid havet eller naturen och låter ljud och bild föra mig framåt utan någon egentlig plan. Ingelas poesi tål att läsas gång på gång och ständigt hittar jag något nytt, nästan som att hon själv finns där och broderar orden med nya vinklingar.

Vid oro skog –

Och jag körs omkring där
och blir lugn och förrädisk.

Allt fladdrar av sin viktlöshet.

Men kedjan rasslar muntert
bakom mig, trogen sin hund.

Vi ska alltid hålla ihop, viskar jag.

(Ur Den stora tystnaden vid Sirius nos 2014)

Det här är verkligen ett uppsving för lyrik och poesi i Halland. Ingela gör många författarframträdanden, det pågår också poesitävlingar och skrivargrupper. Då och då brukar jag också slänga ur mig lite poetiska texter och nu känner jag mig väldigt inspirerad. Den dagliga dosen av dikt kommer jag absolut att fortsätta ordinera mig.


Monika

Vid oro skog hos Adlibris
Vid oro skog hos Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar