Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

lördag 9 april 2016

Bänkad av Annica Wennström


Jag har tidigare läst och skrivit några inlägg om böcker av Annica Wennström. Tyckte väldigt mycket om Lappskatteland och Svart Kvark. Den sistnämnda fick jag när jag träffade Annica på Författardagen i Hässleholm för ett antal år sedan. Annica har också skrivit en rad böcker i den trevliga konstellationen Emma Vall. Nu har jag läst hennes ungdomsbok Bänkad.

Boken handlar om Sebastian som går i åttan.  Han har i hela sin uppväxt tränat och spelat fotboll. Tillsammans med sin bästa vän Leonard har fotbollen betytt allt i livet. Karsten är en bra tränare som ser till att laget har en sammanhållning och att alla skall trivas. En dag kommer en ny kille till träningen, och tillsammans med honom också hans pappa Janne, som genast blir extratränare och börjar införa nytt tänkande i laget, ett sätt att se fotbollen som inte tilltalar Sebastian, som börjar tvivla både på fotbollspelandet och sitt eget liv.

Bänkad handlar om fotboll, men också om väldigt mycket annat som finns i livet. Tankar runt sin egen identitet, kärlek och inte minst vänners svek. Att bli sviken av sin bästa vän är nog något som är det värsta som kan hända. Boken är spännande att läsa, även för en person som jag, som är totalt ointresserad av fotboll och dessutom nästan så långt ifrån tonåren som man kan komma. Det här är faktiskt en bok som jag tror kan tilltala nästan alla. Lättläst och med ett driv att fånga viljan att läsa vidare. Jag gillar karaktären Niki, som håller sig långt ifrån all fyrkantighet och som bryter normerna för hur livet ”måste” levas. Härligt och befriande! Jag hoppas det blir många ungdomar och äldre som får tag i denna lilla böckernas guldklimp!


Monika

Bänkad hos Adlibris
Bänkad hos Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar