Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

onsdag 25 maj 2016

Flickorna Lundgren på Skäret

Flickorna Lundgren på Skäret

Kullahalvön i västra Skåne är ett trevligt utflyktsmål. Många gånger har jag varit i Mölle och ätit spätta på fiskrestaurang. Jag har också haft mina böcker om Solbarnet i den lilla lanthandeln i Brunnby. En trevlig knutpunkt för bygdens kultur. Strax intill ligger några underbara gravar från bronsåldern.
För några dagar sedan gjorde jag en liten utflykt till Flickorna Lundgren på Skäret. Det var en julklapp till mina svärföräldrar, och nu kändes det som att väder och värme var tillräckligt bra för att realisera julens present.
Vi hade redan innan resan bestämt att vi skulle äta skånsk äggakaka med knaperstekt fläsk. Mina svärföräldrar hade för många år sedan varit där och ätit denna specialrätt, så valet var inte svårt. Äggakakan görs i en djup stekpanna. Flickorna Lundgrens söta restaurang ligger väster om Jonstorp, inte så långt från Arild, och med trevlig personal. Det går både att sitta ute och inne. Vi valde att sitta inne i växthuset när dimman från havet rullade in.
Mölle på Kullahalvön

Sedan blev det också en liten tur till Arilds hamn och till Mölle innan vi for tillbaka mot Halmstad.


Monika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar