Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

torsdag 2 juni 2016

Kraften av Siri Pettersen


En blivande klassiker har den kallats, trilogin Korpringarna. Nu har jag läst Kraften, sista delen i fantasyserien. De två första delarna heter Odinsbarn och Röta.

I tredje delen följer vi med Hirka till Dreysil, hennes fars land, men också det första landet. En kall och ogästvänlig värld där svaghet föraktas. I första delen lever Hirka i Ymslandet, som en svanslös flicka bland idel svansbärande karaktärer, men där finns också hennes stora kärlek Rime. I slutet av första delen lämnar hon Ymslandet för människornas värld. Hirka är en människa, men hon är också blandad, och en del av de likfödda som lever i Dreysil. Men hon betraktas med misstro, hon är Graals dotter, men är hon inte mer knuten till Ymslandet? Hennes nya familj förväntar sig att hon ska vara ledande i det stundande kriget mot Ymslandet, men Hirka vill bara rädda Rime, och undvika kriget.
I Kraften får vi upplösningen på denna spännande trilogi. Ingenting är förutsägbart, och det finns många överraskningar kvar för läsaren. Jag ska inte avslöja hur det slutar, om det blir ett krig och om Hirka till slut lyckas rädda Rime.

Korpringarna är en mycket välarbetad serie, och den håller spänningen in i sista sidorna. Visst är Hirka en superhjälte, men det måste finnas superhjältar i sagorna. Jag tycker om att det är en stark flicka med hjärta, tanke och förnuft. När jag läser de sista sidorna önskar jag att det hade funnits ytterligare en del kvar att vänta på.


Monika

Kraften hos Adlibris/Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar