Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

onsdag 15 juni 2016

Sommarkort - Helsingborg

Hotell Mollberg 2016
Jag har köpt sommarkort på Hallands- och Skåne-trafiken. Under perioden 15 juni – 15 augusti reser jag fritt med tåg och buss i de två regionerna. Jag tycker det är ett bra sätt att vara klimatsmart, men ändå resa och uppleva många trevliga platser. Inget flyg till fjärran länder och inget bensinslukande resande.
Premiärturen blev Halmstad – Helsingborg. Jag passade på att besöka mina rötter. Platser där min mormor bodde under åren 1920-1927.

Kristianstadsgatan 32 

I juli 1920 flyttade hon med min mammas bror Karl-Erik, som var bara 2 månader, till Kristianstadsgatan. Hon arbetade då på Hotell Mollberg, som jag också passerade på min rundtur.
Nytorgsgatan i dag
Nytorgsgatan i gamla tider

1923 gifte hon sig med Karl Lundsten och flyttade till Nytorgsgatan, som idag är totalt förändrad. 1925 föddes min mamma, och samma år flyttade familjen till Södra Trädgårdsgatan 2, som ligger intill stadsparken.I dag heter gatan Thure Röings gata Ett vackert 1800-talshus som finns kvar än idag.
Thure Röings gata/Södra Trädgårdsgatan 2016

Min morfar omkom tragiskt i en olycka på Vallskvarnen 1926, och senare samma år flyttade mormor med de två barnen till Carl Krooksgatan 77. Den delen av gatan finns tyvärr inte kvar längre.
Här tar Carl Krooksgatan slut idag - förr i tiden fanns här en järnvägsövergång
Carl Krooksgatan 77 - finns inte idag

1927 flyttad mormor med sina två barn till Halmstad, och de både lyckliga och tragiska åren i Helsingborg var slut.

Trevlig marknad på Gustav Adolfstorg

I dag har jag gjort en sommarkortsresa och samtidigt en  rot-resa tillbaka till mitt ursprung. Jag har en stark rot i Helsingborg och släkten Lundsten.

Monika



Sommarkort på Hallandstrafiken kostar 650:-
Sommarkort på Skånetrafiken kostar 650:-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar