Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

fredag 22 juli 2016

Sommarkort - Söderåsens nationalpark

Utsikt från Kopparhatten i Söderåsens nationalpark
Under sommaren, 15 juni – 15 augusti reser jag med Hallands- och Skånetrafikens sommarkort. Fritt åkande med buss och tåg. Ett miljösmart ”semestrande” med många positiva överraskningar.
I går testade jag något nytt. Jag och min ständige reskompanjon Ulf ( ja, nästan, en del turer åker jag själv) bestämde träff med vår kära släkt från Lund och resmålet var Skäralid och Söderåsens nationalpark. Vi reste från Halmstad och Lundsläkten från Lund, så klart.
Med pågatåg tog vi oss till Ängelholm och sedan buss till Klippan, via bland annat Munka Ljungby. Det är faktiskt väldigt trevligt att åka genom de mindre orterna i Skånes inland. I Klippan blev det en längre paus och vi passade på att köpa glass innan vi tog bussen med riktning mot Stehag.  Vid busshållplatsen i Skäralid hoppade vi av och då hade vi nationalparkens entré precis intill. Vi satte oss under några lummiga träd och inväntade Lundsläkten, som anlände några minuter senare med buss från motsatt riktning.
Skärdammen i Söderåsens nationalpark
I Skäralid finns ett spännande Naturum, som berättar om Söderåsens ursprung och hur Skåne sprack från Bjärehalvön till Stenshuvud för ungefär 400 miljoner år sedan. Ur den här avgrunden reste sig Söderåsen för 200 miljoner år sedan. För ungefär 80 miljoner år sedan sprack Söderåsen och det bildades en fantastisk sprickdal, smal och med branta bergväggar.
Lummig och svalkande vandringsled i Söderåsens nationalpark
Innan vi gick in i denna underbara dal med den svalkande Skärån, satt vi en stund vid den vackra Skärdammen och fikade egna mackor och kaffe.
Höga höjder och branter - vy från Kopparhatten
Vi bestämde oss sedan för att gå vandringsleden över Kopparhatten, som i inledningen följer Skärån och dalsprickan och sedan vänder brant uppåt mot Kopparhatten och en fantastisk utsikt över ett av Nordeuropas största, naturskyddade lövskogsområden.
Restaurang och Naturum vid Skäralid, Söderåsens nationalpark
Efter vandringen blev det en välförtjänt middag på restaurangen som ligger i samma hus som Naturum.
Vi avslutade dagen med att ta bussen mot Stehag och byte till pågatåg mot Lund. Där skildes vi från vårt ressällskap och tog öresundståget till Halmstad.
Det där med att bestämma en mötesplats att träffas på kan jag verkligen rekommendera.