Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

söndag 21 augusti 2016

Alberte och Jakob av Cora Sandel


Då och då läser jag klassiker, romaner som jag inte fångat upp tidigare i mitt långa läsliv. Alberte och Jakob är första delen i en trilogi som är skriven av pseudonymen Cora Sandel. Norska som egentligen hette Sara Fabricius ( 1880-1974).

Alberte och Jakob handlar om Alberte, som är instängd i en familj med hårda sociala regler och lever i en skvallrande småstad, långt uppe i norra Norge. Det är mörkt och kallt. Alberte  är en katastrofalt blyg och omöjlig person, som växer upp i slutet av 1800-talet. Jakob, hennes bror, bryter sig loss, men Alberte känner någons slags solidaritet med sina föräldrar. Hon vet att de skulle bli ännu olyckligare och ensamma om också hon lämnar. Bakom fasaden hör läsaren Albertes innersta röst. Hon är trots allt en person med stor integritet och vilja.

Cora Sandel var 46 år när hon 1926 debuterade med denna roman, som i stort bygger på hennes eget liv och uppväxt. Trots att det gått så lång tid och romanen skildrar en tid som för länge sedan försvunnit, så känns ändå Albertes tankar levande och aktuella. Jag kan se mig själv i henne. Trots att jag föddes mer än 70 år efter Sara Fabricius, och har levt i en helt annan tid. Jag är djupt imponerad av hennes sätt att skriva och beskriva. När jag läser blir jag Alberte. Fenomenalt. Jag har redan börjat läsa Alberte och Friheten, andra delen i serien.


Monika

Alberte och Jakob hos Bokus/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar