Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

torsdag 29 september 2016

Där gryningen dröjer av Anna Lihammer


Jag har tidigare läst Medan mörkret faller och Än skyddar natten av Anna Lihammer. Nu har jag också läst den nyligen utkomna och tredje delen Där gryningen dröjer. Kriminalserien som skildrar 1930-talets Sverige och Europa i nazismens skugga. Anna Lihammer är också en duktig historier som skrivit en rad faktaböcker, bland annat Vikingatidens härskare, som jag också läst och skrivit om.

Där gryningen dröjer utspelar sig 1936 och olympiaden i Berlin står i fokus. Kommissarie Carl Hell är precis på väg att resa till olympiaden, som ovillig säkerhetsman för vissa prominenta svenska gäster, när han stoppas av ett brutalt mord. Gärningsmannen verkar given, men ett av offren har överlevt och svävar mellan liv och död. Kan den unga överlevande kvinnan vakna upp och berätta vad som hände? Polissyster Maria Gustavsson blir kommenderad att vaka över kvinnan. Samtidigt får läsaren tillbakablickar till en polarexpedition som 1913 försöker hitta spår efter den försvunna Andrée-expeditionen. Resan som skulle varat en månad blir fast i mörkret och får uppleva ett år av mörker, is och kyla. De deltagande männen återvänder förändrade.

Jag läser nu för tiden sällan kriminalromaner, speciellt inte polisromaner, men den här serien har fått mig fullständigt fast och jag tror till och med att tredje delen är den bästa. Den ingående skildringen av de fastfrusna männen i Arktis är en skildring av människans totala nedbrytning, som jag tycker Anna Lihammer har fångat med en stor förmåga till inlevelse. Hur känns det att bli lämnad i fruktansvärd kyla och totalt mörker med ytterst lite proviant och med isbjörnarna som ständiga jägare efter både människor och deras lilla matförråd.
Jag hoppas verkligen att Anna Lihammer fortsätter skriva på den här serien för den är fantastisk välskriven, spännande och en god skildring av ett historiskt skede.


Monika 

Där gryningen dröjer hos Adlibris/Bokus/CDON

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar