Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

söndag 18 september 2016

Det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan


Jag läser väldigt blandat. Ibland klassiker, ibland fantasy, ibland ungdomsböcker eller en och annan barnbok. Inte så ofta deckare, för dem är jag ganska trött på. Nu har jag läst en feelgood som tydligen blivit väldigt populär i år. Det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan som är första delen i en trilogi.

Romanen handlar om Polly som råkat i trubbel. Pojkvännen och sambon har drivit deras gemensamma företag i konkurs. De har skulder upp över öronen. Allt är botten. Det är då som Polly hittar en billig usel lägenhet ovanpå ett nerlagt bageri. Hon vill bo ensam och försöka hitta tillbaka i sitt liv, söka nytt arbete och förhoppningsvis så småningom komma på fötter. Lägenheten råkar vara i ett litet fiskesamhälle och med hjälp av sitt stora intresse för brödbakning börjar hon sin mödosamma väg tillbaka. Polly hittar också otroligt nog en skadad lunnefågel och faktiskt också en hel del nya vänner.

Det här är verkligen feelgood. En kvinna som är fullständigt nertryckt i skorna, men med en stark och okuvlig vilja. Hon är full av energi och inget tycks vara svårt. På några få månader hinner denna superkvinna att nästan genomföra ett helt liv, med både äventyr och olycklig kärlek. Men som det ska i feelgood så slutar allt lyckligt. Jag gillar boken, kanske mest för att jag får en känsla av Robinson Crusoe-vilja. Robinson som fixade och trixade allt på en obebodd ö var en av mina favoriter förr i tiden, och det finns lite Robinson-känsla i den här boken. Däremot tycker jag att det mot slutet går lite väl fort i svängarna och det verkar som att författaren fick bråttom avsluta boken. Men den är tillräckligt trevlig och kul för att jag ska prova att läsa andra delen Sommar på strandpromenaden och kanske också Jul i det lillabageriet som är den tredje delen och utkommer på svenska lämpligt i november.


Monika 

Det lilla bageriet på strandpromenaden hos Adlibris/Bokus/CDON

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar