Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

fredag 23 september 2016

Kul med respons från läsare - Varulvens spår


Då och då dimper det ner reaktioner och till och med recensioner från läsare. Nu i veckan har jag fått trevliga bokrecensioner från en skolklass i Gävle. De har läst Varulvens spår, andra boken i serien Monsterjägarna och jag som författare blir lite rörd när jag bläddrar bland den stora högen av ”bokblad” som klassen och läraren skickat till mig.

De tycker bl. a. att boken är läskig, bra, spännande och en del har plitat ner lättläst, vilket är precis vad jag vill att den ska vara. Spännande och lättläst. Flera har gett den 5 svampar/5, alltså högsta betyg.

Nåja, lite negativt finns det också. Någon har tyckt att den var tråkig och bara gett den 2 svampar, men en bok kan ju faktiskt inte passa alla. Det vore märkligt. Vi tycker olika och så ska det vara. Dessutom är vi olika som läsare. Monsterjägarna är främst till för dem som nyligen lärt sig läsa eller som inte kan läsa själva. Jag kan tänka mig att det finns flera i en klass som kanske har kommit mycket längre i sitt läsande. Då passar inte Varulvens spår.
Jag skulle i stället rekommendera dessa att läsa min serie om Solbarnet. Den brukar passa alla åldrar, oavsett ålder. Till den serien har jag haft många äldre läsare, till och med upp i pensionsålder. Och tanterna på 90 år har älskat böckerna, likaväl som barnbarnet på 11 år.

Det är väldigt superroligt att få ett stort kuvert med recensioner. Jag tackar eleverna i Gävle!


Monika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar