Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

lördag 8 oktober 2016

Efter oss - föreningen Arbetarskrivare


Jag har tidigare skrivit om att jag medverkar som en av författarna i föreningen Arbetarskrivares tionde antologi. Nu har jag också läst alla texter, noveller och  poesi som skrivits av trettiosju olika författare. Eftersom jag enbart medverkar med novellen Det var inte ditt fel, tycker jag att det går bra att jag också skriver en liten recension av övriga författares bidrag till Efter oss. Jag lyfter alltså ut min egen del och tittar på de andras.

Medverkande författare:
Razak Aboud, Carola Ankarborg, Bengt Berg, Sam Carlquist
Isabell Dahlberg, Crister Enander, David Ericsson, Micke Evhammar, Towe
Falk, Oscar García, Nguse Habte Hadege, Benny Holmberg, Kalle Holmqvist,
Monika Häägg, Henrik Johansson, Åke Johansson, Anna Jörgensdotter,
Torgny Karnstedt, Fred Lane, David Liljemark, Pia Lindestrand, Erik
Löfvendahl, Jasim Mohamed, Jane Morén, Robert Nyberg, Pelle Olsson, Cecilia Persson,
Erik Pousette, Freke Räihä, Jan-Ewert Strömbäck, Andreas Svanberg,
Anamarija Todorov, Aino Trosell, Sven Wernström, Charlotte Wikhall, Jenny Wrangborg,
Annamaya Öhlund.

Det som bland annat slår mig när jag läser texterna är hur olika de är. Hade texterna skrivits av en och samma författare hade det funnits ett igenkännande i varje text, nu blir varje del en överraskning och det är väldigt positivt. Det andra som också går som en röd tråd genom alla texter är att det är god litteratur. Inte någon text känns dålig, de är välarbetade, dock lyser vissa mer än andra, men det är inte någon gång jag sitter och tänker att en text är dålig. Jag vill ge en eloge till redaktören Victor Estby som har gjort ett gott arbete.

Några texter fastnar mer i mitt minne, och det är kanske mer beroende på tycke och smak. Allt är subjektivt och någon annan som läser antologin fastnar förmodligen för några andra texter.
En text som för mig lyser extra är Micke Evhammars Samtal vid ett cafébord. Den handlar om  ett möte med en okänd man, som på dessa få sidor hinner berätta en berörande historia. Nguse Habte Hadeges Väntan på Lampedusas första solstrålar (översättning av Eva-Lena Magnusson-Collin) är också en text som går rakt in i hjärtat. Jasim Mohameds dikt Vid tobakskiosken är också i sin korthet en text som lyser extra mycket.
Jag skulle kunna plocka ut många fler berörande texter ur antologin, den innehåller mycket. Några författare blir kanske ibland lite väl agitatoriska i sin iver att berätta om missförhållanden i samhället. Men återigen tillbaka till att de faktiskt ändå inte är dåliga, det är verkligen god litteratur.

Läs Efter oss och följ med in i tankar och berättande om vår värld och vårt samhälle, i stort och smått, så som det ser ut idag.

Texterna finns också som ljudbok.

Monika


Efter oss hos Adlibris/Bokus/CDON

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar