Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

måndag 5 december 2016

Morgonstjärnan av Pierce Brown


Jag har tidigare skrivit om Rött uppror och Gyllene sonen av Pierce Brown. Nu har jag också läst Morgonstjärnan, tredje och sista delen i en riktigt spännande Sience fiction-serie.

Darrow växte upp som en av de Röda, de lägst stående, de som arbetar under slavliknande förhållanden i planeten Mars gruvor. I första delen ansluter han sig till rebellerna Ares söner och omformas till att likna de Gyllene, den härskande klassen. I slutet av andra delen blir han förrådd och fängslad och flera av hans närmaste vänner dödas. Tredje delen startar med att han sedan lång tid tillbaka hålls isolerad och fångad. Han bara väntar på sin avrättning. Allt hopp är ute och drömmen om en värld där alla människor är jämlika och inte uppdelade i klasser verkar omöjlig att uppnå.

Morgonstjärnan är minst lika spännande, om inte ännu mer spännande än de två första delarna. Jag har visserligen fortfarande en del emot våldsinslagen och jargongen som finns mellan de rebelliska och den något onödigt ungdomliga tonen, som inte känns trovärdig. Även i sagorna krävs en viss ålder för att upprorsmakare ska kunna leda folkmassor. Men berättelsen är så spännande att jag har överseende med detta. Det här är en välkomponerad framtidssaga med mängder av överraskningar för läsaren. Jag kommer på mig själv med att tycka det är en aning tomt när sista kapitlet är läst. Trots att jag haft trilogins huvudpersoner som sällskap i mer än femtonhundra sidor.


Monika

Morgonstjärnan hos Adlibris/Bokus/CDON

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar