Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

torsdag 1 december 2016

The lady in the van av Alan Bennett


Den engelska skådespelerskan Maggie Smith är en av mina favoriter. Nyligen såg jag filmen The lady in the van, där Maggie spelar en excentrisk gammal kvinna som lever sitt liv i en skåpbil. Eftersom filmen bygger på boken The lady in the van av Alan Bennett blev jag nyfiken och lånade den på biblioteket.

The lady in the van är en liten tunn bok, som innehåller två noveller. Titelnovellen utspelar sig från början av 1970-talet och ca femton år framåt. Den hemlösa kvinnan miss Shephard parkerar sin skåpbil framför författaren Alan Bennetts hus i London. Mellan den gamla damen och författaren uppstår en slags ofrivillig relation. I andra novellen som heter Fader vår får läsaren följa läraren Denis Midgley som tillbringar några dagar vid sin faders dödsbädd.

Jag blir verkligen inte besviken när jag läser de här två novellerna. Det hade annars varit lätt att tycka att novellen The lady in the van blir tråkig eftersom jag redan sett filmen, men Alan Bennets sätt att skriva ger historian nya dimensioner och den tragikomiska texten är helt underbar. Även den andra novellen har en komisk touch, trots den ganska sorgliga berättelsen. Jag blir verkligen nyfiken på att läsa mer av Alan Bennett.


Monika

The lady in the van hos Adlibris/Bokus/CDON

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar