Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

onsdag 1 februari 2017

Den röda adressboken av Sofia Lundberg


Jag fick för en tid sedan tips om Den röda adressboken av Sofia Lundberg. Jag letade genast på mitt bibliotek och reserverade boken. Nu har jag läst den.

Den röda adressboken handlar om Doris 96 år, som sitter ensam i sin lägenhet på Bastugatan i Stockholm. De enda som besöker henne är hemtjänsten, men hon har kontakt via skype med sin systerdotterdotter Jenny i USA. När Doris var 10 år fick hon en adressbok av sin far. Genom åren har hon noterat alla vänner och släktingar, men efter hand har hon också strukit namnen och noterat DÖD. Alla hennes vänner är borta, och den enda som finns kvar är Jenny och hennes familj. Doris skriver om sitt liv i sin dator genom att berätta om människorna som har haft betydelse för henne. Berättelsen varvas mellan dåtid och nutid. En historia som går tillbaka till svunna tiders Paris, New York och Stockholm.

Det här är en hjärtknipande berättelse. En slags historisk tillbakablick, men också en tankeväckande historia om att alla människor har något att berätta. Livet kanske inte alltid bär iväg till Paris eller till andra sidan Atlanten, men varje människas liv är som en saga och alla har en historia att berätta. Kanske en krokig väg och långt ifrån förutsägbar. Det här är Sofia Lundbergs debutroman, jag hoppas verkligen hon skriver fler.


Monika

Den röda adressboken hos Adlibris/Bokus/CDON

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar