Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

lördag 19 mars 2016

Än skyddar natten av Anna Lihammer


För några veckor sedan skrev jag om Medan mörkret faller av Anna Lihammer. Den var så spännande att jag genast reserverade Än skyddar natten, som är andra och fristående delen i Lihammers historiska polisromaner.

Romanen utspelar sig 1935, ett år efter Medan mörkret faller. Det är höst och redan i första kapitlet sker ett mord vid den berömda Sigurdsristningen i Mälardalen, inte så långt från Torshälla och Eskilstuna. Den välkände kommissarie Carl Hell från statspolisen i Stockholm blir utredare och han väljer återigen polissystern Maria Gustavsson som sin assistent. Den mördade mannen är tysk och det finns kopplingar till nazism både i Sverige och i Tyskland.

Jag konstaterar på nytt att det historiska perspektivet är ett vinnande koncept. Romanen är fiktiv men med en god faktagrund i botten. Karaktärerna är påhittade, så också mordhistorien, men den historiska miljön känns välarbetad. Det är både spännande och ruskigt obehagligt att läsa boken.  Jag väntar spänt på tredje delen Där gryningen dröjer, som utkommer i augusti.


Monika

Än skyddar natten hos Adlibris
Än skyddar natten hos Bokus

2 kommentarer:

  1. Jag har inte läst någon av böckerna, men tycker om titlarna. Fantastiskt bra titlar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag håller med dig titlarna är bra och följer en linje. Till hösten kommer tredje delen, som också har en bra titel.

      Radera